Saturday, July 5, 2008

Permainan Tradisional Melayu

Apabila saya duduk termenung di rumah,saya fikir tentang kali terakhir saya telah bermain permainan tradisional Melayu.
Sudah lama ia tidak dimainkan.Ini menyebabkan permainan tradisional Melayu semakin tidak popular dan juga menyebabkan generasi muda Melayu tidak tahu akan permainan ini.
Salah siapakah yang menyebabkan warisn ini semakin pupus?Pada pendapat saya,ini salah ibu bapa kerana mereka tidak meluangkan masa untuk mengajar anak-anaknya tentang permainan-permainan tradisional ini.
Terdapat pelbagai jenis permainan tradisional yang amat seronok untuk bermain seperti Congkak, Wau Bulan, Gasing dan lain-lain lagi.
Saya amat menyukai Congkak kerana ia amat seronok dan kita boleh lawan bersama rakan-rakan ataupun keluarga.

No comments: